«Көне Тараз»
қалашығында «Төлебай» базары әкімшілігі келісімімен археологиялық қазба
жұмыстары т.ғ.д. профессор К.Байпақовтың жетекшілігімен басталған болатын. Алғашқы
күннің өзінен ортағасырлық архитектуралық нысан құрылысының қабырғалары
аршылуда.
Археологиялық қазба жұмыстарын жүргізу үшін облыс бюджетінен бөлінген
қаржыға 750 шаршы метр жерде жүргізілді.Археологиялық
алғашқы қазба жұмыстары кезінде – ақ көне дәуірге жататын, бір қатар бұйымдарды
тауып үлгерді. Бұл көпшілік арасында оң пікір туғызуда. Археолог мамандар осы
заманғы талапқа сай техникалық құралдармен жабдықталған. Қазба жұмыстары беткі
қоқыс қабатын тазарту жұмыстарынан басталды, беткі қоқыс қабаты астынанқараханидтер дәуіріне жататынкөп мөлшердегі сырлы керамикалар тобы
табылды.
Тағы да бір
анықталғаны, аршылған құрылыс орны көптеген іргетастар мен шикі кірпіштен
түзелген құрылымдардан тұрады. Табылған архитектуралық құрылыс қалдықтарын монғол
дәуіріне дейінгі уақытқа жатқызады.Сақталып қалған монша – хамам әр түрлі
мақсатта қолданылған екі бөлмеден тұрады. Хамам күйдірілген кірпіштен қаланған
және еден асты жылу жүйесімен жабдықталған. Бұлортағасырдағыадамдардыңқоғамдықстатусыныңжоғарлығынбілдіреді. Моншаныңқабырғаларыжәнешикікірпіштентүзелгенқұрылысөзініңжалғасынқазбажиегінентысқарыжатқандығын, қазбажұмыстарыныңсұлбасынананықкөругеболады. Бұлқазбажұмыстарыныңаумағынұлғайтуынкеректігінкөрсетіпотыр. Бұл моншалар
осы уақытқа дейін 1938 жылы А.Н.Бернштам жетекшілік еткен Жетісу археологиялық
экспедициясымен зерттелген, монша жобасының көлемі (14 х 13,3 метр). Оңтүстік
шығысында кіру бөлмесіне қарама-қарсы жылыту жүйесі орналасқан.
Ал солтүстік батыс бөлмесінде тік төртбұрышты
вестебюль жәнеоған симметриялы дәлізден
тұрған. Үшкішкенебөлмелермоншаныңоңтүстікбөлігінде, алтіктөртбұрыштыпішіндегіекібөлме, кіруесігімендәлізмоншаныңбатысбөлігінтүзеген. Келесітоптағыбөлмелерекіперпиндикулярбелдіктетоптастырылған. Ал 1987 жылытарихи-өлкетанумузейініңдиректорыК.Байбосыновтыңжетекшілігімен XI-XII ғ.ғ. монша-хамамзерттелгенболатын. Бұл моншаның
біріншісінен айырмашылығы: ислам архитектурасында үлкен белес алған құрылыс
канондарына сай жүргізілген болатын. Бұл моншадан табылған еден астында жылу
жүретін қуыстар, су құбырлар, әртүрлі ою-өрнегібар шырағандар, ыдыстар қолөнершілер өнерінің жоғары екендігін
дәлелдейді. Қазбажұмыстарыбарысындасалынғаншурфтар (9шурф) тереңдігі 2,5 метр,
қазбаныңкүрделістратиграфиялыққұрылымы,әлеуеттімәдениқабаттардыанықтауғажәне VIII-IX ғ.ғ. археологиялыққұрылыстырдызерттеугемүмкіншілікберіпотыр. Қазбажұмыстарыкезіндеанықталғансуқұбыржүйесіжәнехамам-моншаэлементтеріменқатарортағасырлардаинжерлікбіліктіліктіңэкономикаменмәдениетіңгүлденукезеңі - оныңішіндемұсылмандыққайтаөрлеудәуірініңжетістігінкөрсетеді. Қазбабарысындатабылғанкөптегеншыныдан, керамикаданжәнетүрлітүстіметалдандайындалғанзаттар, мамандардыңТаразқаласыныңОртаАзияқолөнерорталығыболдыдегенойғасаяды.
Табылғантеңгематериалдарыортағасырақшасыныңтүрлі-түстіметалдарданжасалуыортағасырылықТаразда (теңгесарайы) болғандығынболжамдайды.Керамикалық
бұйымдардың бетіне түсірлген эпиграфиясы мен крест түріндегі белгілері
ортағасырлық діндердің арасындағыдін аралық
татулықтың тағы бір дәлелі. Қазбажұмыстарыкезіндетабылғанзооморфтықмөрлер, аңдарбейнесініңқұйылуы, аңдарғадегенқұрметтікөрсетеді. ОсыартефакттаржиынтығыТараздыңҰлыЖібекжолыбойындағысаудаорталығыболғандығыдәлелі. Жергіліктітұрғындарды, білімгерлердіжұмысқатартубірнешеретұйымдастырылғанкөрмелер, жергіліктідеңгейдеқызығушылықтуғызуда.Қазба орындарының үстінде орнатылған арнайы
суағарлармен жабдықталған шатыр, қоршау, археологиялық нысандарды сақтау,
консервациялық жұмыстары дүние жүзі қолданысындағы алдыңғы қатарлы тәсіл болып
табылады.
Қазба жұмыстарының далалық маусымының соңғы кезеңінде жүргізілуіне
байланысты, алдағы болатын жауын-шашынды мезгілді ескере отырып, қазба
жұмыстары жүргізілетін аумаққа уақытша сақтау шатыры тұрғызылды.